14 grudnia 2012

Wpływ żelaza na włosy

     Żelazo spełnia istotną rolę w dostarczaniu energii do komórek z których potem wyrastają włosy. Co więc wynika z niedoboru tego pierwiastka w naszym organizmie? Przede wszystkim nasza fryzura staje się sucha, a to pierwszy symptom, że brakuje nam żelaza. Potem włosy stają się łamliwe, stają się nadmiernie osłabione. Ostatnim sygnałem ostrzegawczym staje się ich wypadanie i to w dużych ilościach. Niedobory żelaza w przeważającej liczbie przypadków dotyczą kobiet.


Włos odpowiednio dotleniony i odżywiony w cebulce, będzie zdrowy.

     Jeśli proces ten będzie zakłócony nasze włosy także przestaną rozwijać się prawidłowo, tak,  jak każda komórka w naszym ciele. Żelazo występuje pod postacią hemoglobiny, czyli w czerwonych krwinkach. Największa porcja żelaza wykorzystywana jest przez ludzki system odpornościowy. Mała część jest w tak zwanym zapasie, który należy uzupełniać w codziennej diecie. Im jesteś bardziej chorowity, tym więcej tracisz żelaza.

 Jakie żelazo wybrać?

     Wypadanie włosów może mieć swoją przyczynę w niedoborach żelaza. Czasem wystarczy suplementacja tym mikroelementem przez miesiąc, by zobaczyć różnicę. Pamiętaj, że najlepszym żelazem w tabletkach jest żelazo chelatowane, bowiem tylko takie ma szansę przyswoić się dobrze.

Zalecane dzienne spożycie

     Różne źródła podają odbiegające od siebie dzienne dawki spożycia żelaza. Prawdopodobnie dla tego, że bardzo trudne jest określenie indywidualnych norm przyswajania z pokarmów. Komitet Żywienia Człowieka przy Polskiej Akademii Nauk proponuje normy praktyczne (uwzględniające straty tego minerału podczas przygotowania posiłków). Dorosłe kobiety 19 miligramów, dorośli mężczyźni 17 miligramów, kobiety karmiące i w ciąży 25 – 26 miligramów.

Produkty z dużą zawartością żelaza: