18 marca 2014

Spożywanie cukru, a starzenie się skóry

     Dziś chciałabym poruszyć bardzo istotny problem spożywania nadmiernej ilości cukru i wpływu tej "zabójczej substancji" na skórę. Wiele godzin spędziłam na czytaniu różnych artykułów na ten temat i jestem przerażona- naukowcy zgodnie twierdzą, że cukry odpowiadają za 40- 50 % objawów starzenia się skóry takich jak zmarszczki, przebarwienia czy utrata jędrności. Osobiście jestem wielkim łasuchem, praktycznie przez całe dzieciństwo jadłam ogromne ilości słodyczy. Herbatę słodziłam 3-4 łyżkami cukru, potrafiłam zjeść w 2 dni litrowy słoik miodu!!! 2-3 czekolady na raz to dla mnie nie był problem. Objadałam się ciągle, wszystkim co słodkie. Na szczęście mam w miarę szybką przemianę materii, tak więc do tragedii jeśli chodzi o moją figurę nie doszło... W pewnym momencie postanowiłam odstawić słodycze i jak do tej pory trzymam się tego. Oczywiście nie wyeliminowałam cukru w 100% z diety, ale ograniczyłam do minimum... I zauważyłam bardzo pozytywne efekty jeśli chodzi o moją cerę :D



Trochę literatury:

Po zjedzeniu posiłku bogatego w cukier prosty, stężenie glukozy we krwi bardzo szybko wzrasta. Insulina nie radzi sobie z jej przetwarzaniem, wówczas cząsteczki glukozy przyłączają się do białek w komórkach i je niszczą. Zjawisko to nazywa się glikacją

     Im wyższe jest stężenie cukru we krwi, tym szybciej zachodzi ta reakcja. W wyniku glikacji powstają cząsteczki zwane AGE (advanced glycation end products). Związki te również niszczą białka w organizmie. Na ich niszczycielską działalność najbardziej podatne są włókna podporowe skóry, czyli kolagen i elastyna, które odpowiadają za jej młody wygląd. To dlatego osoby chorujące na cukrzycę, które często narażone są na hiperglikemię, zazwyczaj starzeją się szybciej.




     Cukier nie tylko niszczy kolagen. Wpływa także na to, jaki jego typ dominuje w skórze. Charakterystyczny dla młodej skóry mocny kolagen typu III zamienia na delikatny, podatny na uszkodzenia kolagen typu I, który dominuje w skórze osób starszych. „Glikacja najintensywniej wpływa na kolagen typu III – przekształca go w kolagen typu I, przez co skóra szybciej się starzeje”. Co więcej, cząsteczki AGE dezaktywują enzymy, które w skórze pełnią rolę naturalnych antyoksydantów. To sprawia, że staje się ona bardziej wrażliwa na działanie słońca, które także przyspiesza jej starzenie. Cukier ma wpływ nie tylko na starzenie się skóry, ale także na tworzenie się na niej krostek i niedoskonałości.


Jak zapobiegać procesom glikacji?
  • Przestań słodzić
  • Wybieraj produkty z niskim indeksem glikemicznym - im mają one mniejszy indeks, tym powodują mniejszy wzrost insuliny we krwi.
  • Staraj się nie smażyć jedzenia - jedzenie posiłków przygotowanych w wysokiej temperaturze sprzyja procesowi glikacji.
  • Uzupełnij swoją dietę o suplementy zawierające witaminę B1 i B6 - badania pokazały, że witaminy te hamują tworzenie się cząsteczek AGE.
  • Chroń skórę przed słońcem - znacznie więcej cząsteczek AGE tworzy się, kiedy skóra narażona jest na działanie promieni słonecznych.
  • Unikaj produktów zawierających wysokofruktozo­wy syrop kukurydziany (w skrócie HFCS)




Jakie jest Wasze zdanie na temat słodyczy i jego wpływu na kondycję naszej cery? :)

źródło: wizaz.pl